ARCHIWALNE WYDANIE

8/2009 (276)

SPIS TREŚCI

Od redakcji

Rozważne e-zakupy. Internet staje się w Polsce coraz bardziej popularny. Z przeprowadzonego przed kilkoma tygodniami przez CBOS sondażu wynika, że 65 procent Polaków ma w domu komputer, a 56 procent – dostęp do internetu. Tylko w ostatnim roku obydwie te liczby wzrosły o osiem procent! Najmłodsze pokolenie nie wyobraża sobie życia bez internetu, do surfowania po zasobach globalnej wioski przekonują się również ich rodzice, a niekiedy nawet dziadkowie! Wraz ze zwiększaniem się popularności internetu coraz częściej robimy za jego pomocą zakupy. Z roku na rok są one coraz popularniejsze i stają się coraz większą konkurencją dla tradycyjnego handlu. Nie wychodząc z domu, bez stresu i stania w kolejkach, klikając tylko kilka razy myszką, można nabyć praktycznie każdy interesujący nas towar, często o kilkanaście procent taniej niż w tradycyjnym sklepie. Obecnie jedna trzecia dorosłych Polaków deklaruje, że dokonała w przeszłości zakupów przez internet (przez ostatni rok liczba kupujących w sieci wzrosła aż o siedem procent). Najczęściej była to odzież lub obuwie, sprzęt elektroniczny i artykuły motoryzacyjne, rzadziej kupujemy w ten sposób książki, płyty, artykuły dziecięce i kosmetyki, nieliczni kupowali w ten sposób żywność i leki. Szacuje się, że tylko w tym roku wydamy na zakupy w internecie 12 – 13 miliardów złotych: to prawie o jedną czwartą więcej niż w ubiegłym roku. Jak wynika z raportu „Polski Internet 2008/2009”, opracowanego przez Gemius SA, 66 procent internautów zadeklarowało robienie zakupów przez internet: ponad trzy czwarte kupujących on-line nabywa produkty na aukcjach, zaś 60 procent – w sklepach on-line. Zakupy w sieci mają wielu zwolenników. Dzięki temu możemy błyskawicznie zebrać bardzo dużo szczegółowych informacji o interesującym nas towarze, zapoznać się z opiniami ludzi, którzy kupili już ten produkt, zaś za pomocą porównywarek cenowych wyszukać najtańsze oferty na rynku. Do głównych zalet zakupów w internecie ankietowani podają m.in. oszczędność czasu i paliwa niezbędnego na dojazd do sklepu, większy wybór produktów, unikanie kolejek w sklepach, czy choćby możliwość wyboru najdogodniejszej dla klienta formy zapłaty. I co również ma znaczenie: sklepy wirtualne działają siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę.

Krzysztof Kilijanek