Pewnie większości z nas ataki hakerskie kojarzą się przede wszystkim z komputerami używanymi w biurze czy w domu. Tymczasem problem hakerskich włamań zaczął dotyczyć również właścicieli samochodów. Podobno dla „dobrego” złodzieja nie ma samochodu, którego nie dałoby się ukraść…

Na rynku motoryzacyjnym co chwilę pojawiają się nowe modele aut, coraz bardziej „naszprycowane” techniką a wraz z nimi coraz nowsze metody kradzieży tych samochodów. Czyżby złodzieje samochodów szli z duchem czasu?

Większość nowoczesnych samochodów ma komputer pokładowy, więc podobnie jak nasz komputer domowy czy służbowy mogą stać się przedmiotem ataku hakerów.

Zespół naukowców z University of California-San Diego oraz z University of Washington udowodnił, że możliwe jest przejęcie całkowitej kontroli nad samochodem – haker może zablokować pedały, zmienić prędkość jazdy, wyłączyć silnik, bawić się radiem, klaksonem czy klimatyzacją, a także zablokować drzwi naszego samochodu.

Obowiązkowy dla wszystkich samochodów wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych od 2008 roku system Controller Area Network (CAN) okazał się newralgicznym punktem. Naukowcy napisali swój program (CarShark), który śledził ruch w CAN i wprowadzał do niego swoje komendy. Wyniki tego eksperymentu okazały się zaskakujące. Samochód, mimo iż nadal przebywał w nim kierowca, wykonywał zupełnie inne komendy, na które kierujący nie miał wpływu.

Przeprowadzone testy wykazały również, że w podobny sposób można przejąć kontrolę nad samochodem za pomocą urządzeń bezprzewodowych, np. Bluetootha lub odtwarzacza multimediów. Aby przejąć kontrolę nad samochodem naukowcy wykorzystali telefon, za pomocą którego kierowca łączył się używając Bluetootha z systemem komputerowym samochodu.

Jeśli kierowca korzysta z zamontowanego w aucie odtwarzacza multimediów, razem ze ściągniętym plikiem mp3 może ściągnąć hakerski program, który przejmie kontrolę nad jego autem.

Jedynym „problemem” dla hakerów jest różnorodność urządzeń elektronicznych stosowanych w samochodach. Trojan, który sprawdzi się w danym modelu auta z danego roku, w innym modelu może się nie sprawdzić.

MG

UDOSTĘPNIJ SOCIAL MEDIACH:

Komentarze